Számlaexpert

2018.jún.14.
Írta: szamlaexpert.blog.hu Szólj hozzá!

Az 5 leggyakoribb kérdés a NAV-bekötéssel kapcsolatban

2018 januárjában-februárjában még úgy gondoltuk, a NAV-bekötésben érintettek legnagyobb százaléka majd csak július 1-je után fog ébredni, és siettében elintézni a kötelező dolgokat.

Tévedtünk.

Egy érdekes adat: Megkérdeztük az ügyfélszolgálaton dolgozó kollégáinkat, hány darab megkeresés érkezik a NAV-bekötéssel kapcsolatban.

Naponta kb 40-50 megkeresés érkezik, FEJENKÉNT!

faq-2643072_960_720.jpg

Szeretnénk, ha írásban is választ kapnál a leggyakoribb kérdésre a témában, így összegyűjtöttük az 5 leggyakrabban felmerülő kérdést a NAV-bekötésről.

1# Van bármilyen teendő, amit el kell végezni a NAV-bekötéssel kapcsolatban?

VAN!

  • Lefrissíteni a Kulcs-Soft programot. (erről értesítést is kapsz majd.)
  • NAV-regisztrációt kell végezned, ügyfélkapun keresztül. 

2# Minden számlát elküldünk a NAV-felé?

NEM! - Csak azokat a számlákat küldjük el, amelyek 100.000 Ft ÁFA tartalom felettiek, és másik belföldi adóalanynak készülnek. (egyéni vállalkozó, cég, alapítvány... stb)

3# Tesztelhetem a Kulcs-Soft programok automatikus adatküldését?

NEM! - A Kulcs-Soft már cégen belül már teszteli a programok működését, mindezt ügyfeleinknek tartott oktatásainkon be is mutatjuk.Fontos tudni, hogy a NAV csak a fejlesztőknek biztosít teszt környezetet, a végfelhasználóknak nem.

4# A szoftver ad majd visszajelzést a sikeresen feltöltött számlákról?

IGEN - A számla listában tudod majd ellenőrizni a feltöltés sikerességét egy státusz mező segítségével, valamint az új NAV-os lekérdezésben is megjelenítjük.

5# Regisztrálhatok már a NAV oldalán?

NEM! - Igaz, egyelőre. Információink szerint a regisztráció június 18-án kezdődik, hírleveinkben erről ügyfeleinket közvetlenül is tájékoztatjuk.

Bízunk benne, sikerült minden fontos kérdésedre választ adnunk.
Ha valami még érdekel, kérdezz kommentben, válaszolunk rá!

A bekötésről a NAV indított egy forródrótot, ezen a számon érhető el: 1819

Ha még több infóra vágysz, olvasd el a NAV-bekötés túlélő kisokosunkat! 

Adatszolgáltatás a szamlázószoftverek és a NAV között

data-code-digital-computer-matrix-footage-009868773_prevstill.jpeg

Ha követed blogunkat számos információt megtudhattál arról, mi is ez a KOBAK, azaz a Külső Online Bejelentő és Adatszolgáltatási Keretrendszer, mikortól lesz érvényben és melyik számlákat kell bejelenteni a NAV-odalán. Most részletesebben az adatszolgáltatásról szeretnénk néhány hasznos tudnivalót megosztani a számlázószoftverek és a NAV között. Az adatszolgáltatás a 100.000 forint ÁFA tartalmú számláknál, vagy számlával egy tekintet alá eső okiratokra (sztornó, vagy helyesbítő számlánál) kötelező. A számlán szereplő vevőnek magyar adóalanynak kell lennie.

A KOBAK rendszerbe alapvetően a szoftverfejlesztőknek kell regisztrálniuk a számlázó szoftvert, ők tudják ellenőrizni, hogy az általuk elkészített .xml fájl megfelel-e az előírásoknak. A legtöbb szoftverfejlesztő vállalja, hogy kiegészíti az általa fejlesztett terméket az azonnali adatszolgáltatási funkcióval. A NAV oldalára azonban nemcsak a fejlesztőknek, hanem a cég tulajdonosának, vagy a megbízott személynek is regisztrálnia kell. Regisztrálás után oszthatók ki a felhasználók jogai. A regisztráló felhasználónak érvényes Ügyfélkapu hozzáféréssel kell rendelkeznie. Az információáramlás a rendszerek között adószám alapon működik. Ez azt jelenti, hogyha több cég tulajdonosa vagy, az összes céget adószámonként kell regisztrálnod a NAV-oldalán, mivel minden cégnek csak egy adószáma van. A regisztráció utáni lépés a technikai felhasználó létrehozása. Ezzel egy virtuális user-t hozunk létre, amely az adatszolgáltatás teljesítéséhez fontos, tehát itt nem egy valós személy adatairól van szó. A technikai felhasználó mellé kapunk még egy aláíró kulcsot és egy cserekulcsot is.

Fontos, hogy zökkenőmentes legyen a kommunikáció a rendszerek között, ezért érdemes minden törvényi követelménynek megfelelő számlázóprogramot választani.

Az adatszolgáltatást négy pontban lehet összefoglalni:

1. A beküldésre szánt számlaadatok előállítása.
2. Az adatszolgáltatás teljesítéséhez használatos egyszeri jegy (token) igénylése az adóhatóságtól.
3. Az adóhatóságtól érkező válasz feldolgozása, a token és érvényességének tárolása.
4. A NAV által meghatározott séma szerint az előállított számla beküldése.

Minden egyes számlázóprogramhoz minimum egy technikai felhasználót kell igényelni, amely a már korábban említett a REST API-n keresztül történő adatszolgáltatáshoz szükséges user. Technikai felhasználót az elsődleges, vagy a másodlagos felhasználó tud igényelni.

Elsődleges felhasználó:

Az Adózó törvényes képviselője vagy állandó meghatalmazottja, jogosult az Adózó regisztrálására és ezen felül is teljes körű jogosultsággal rendelkezik. Ez alól csak a REST API-n keresztüli adatszolgáltatás a kivétel, mely az elsődleges felhasználó által létrehozott technikai felhasználóval teljesíthető. Minden feltöltött számlát lát, de nem tud adatot módosítani.

Másodlagos felhasználó:

Létrehozhat technikai felhasználókat és meghatározhatja a technikai felhasználók jogosultságát és hozzáféréseit.

A számlázószoftverrel rendelkező cégeknek sokkal könnyebb dolga van az automatikus, szoftveres kommunikáció miatt, de felmerül a kérdés mi van azokkal az adózókkal, akik számlatömböt használnak? Nekik a számlatömb kiállításától számítva öt napon belül kell rögzítenie egyesével a számlatételeket a NAV-oldalán, ami sok adminisztrációs terhet fog jelenteni a vállalkozóknak.

NAV-BEKÖTÉS TÚLÉLŐ KISOKOS

nav-kisokos_blog_hu.png

A következő hetekben valószínűleg mindenhol ezt a kifejezést hallod/olvasod majd: NAV-bekötés

Ha figyelemmel követed honlapunkat, Facebook oldalunkat, már megismerhetted a NAV új reformját, ami nagy valószínűséggel Téged is súlyosan érint.

A NAV folyamatosan frissülő weboldalán sok hasznos információt megtalálsz a 2018.07.01-én érvénybe lépő törvényi rendeletről. Érdemes végigolvasni, egy kattintással elérhető az alábbi oldalakon.

Amennyiben nincs időd hosszú sorokon keresztül olvasni a kötelezettségekről, pár pontban összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat.

Kötelező Online adatszolgáltatás kezdő időpontja: 2018.07.01

NAV-bekötés újdonsága: Innentől a 100.000 Ft ÁFA, vagy a feletti tartalommal rendelkező számlákat azonnal be kell jelenteni, ha számlázó programmal számláz.

Járhat büntetés? Igen, ráadásul súlyos. Számlánként 500.000 Ft büntetés is járhat.

Adminisztrátori terhet jelent? Annak igen, aki nem megfelelő számlázó programmal számláz. A Kulcs-Soft programjai felkészültek a változásra, így ügyfeleinknek a lehetőségeinkhez mérten megkönnyítettük a bekötéssel járó adminisztrációs terheket.

További információkért látogass el weboldalunkra: http://www.kulcs-soft.hu/hirek/kobak

AMIRE ÉRDEMES FIGYELNI

1# Amennyiben már regisztráltál a NAV teszt felületén, a regisztrációd törlődni fog

Teszt felhasználót a következő oldalon keresztül tudsz regisztrálni:

https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/tajekoztatas_a_regisztraciorol

Felhívjuk a figyelmed, hogy az ide történő regisztrációk Június 30. napjával törlődnek! Az éles rendszerre majd újból kell regisztrálni. Ennek alapfeltétele pedig a regisztrált Ügyfélkapu fiók.

2# Nem mindegyik operációs rendszer alatt működik az automatikus adatszolgáltatás

Friss Windows verzió szükséges, mivel az adatszolgáltatás a Windows XP és Vista alatt nem támogatott. Az ezeken elfutó böngészők sem alkalmasak az adatszolgáltatásra, mivel biztonság szempontjából nem megbízhatóak.

Ha továbbra is ilyen operációs rendszert használsz, csak manuális feltöltésre lesz lehetőséged, és azt is csak egy másik, támogatott böngészővel rendelkező eszközről teheted meg.

Az online adatszolgáltatás teljesíthetősége érdekében szükséges lecserélni az említett operációs rendszereket, ami bizonyos esetekben a hardver cseréjével is járhat. Ezen korlátozást a NAV rendszere határozta meg.

A NAV rendszere által támogatott böngészők:

  • Google Chrome: 63.+
  • Firefox Quantum: 57.+
  • Microsoft Edge: 41.+
  • Internet Explorer: 11.+
  • Apple Safari: 11.+

3# Ne felejts el az élesre is regisztrálni!

Ahhoz, hogy az online számlázó programok automatikusan be tudják szolgáltatni a megfelelő adatokat, regisztrációra lesz szükség.

4# Regisztráció után frissíteni kell a programokat!

A fentiek elvégzését követően, frissítened kell programjainkat a NAV-bekötés kezelésre alkalmas verzióra. Ezek után nincs más, mint a rendszereinkbe a technikai felhasználó adatait felvinni.

Amit a Kulcs-Soft nyújt ügyfeleinek

Minden támogatott programunk – melyek számla kibocsátására alkalmasak - a megfelelő beállítások elvégzését, és a verzió frissítését követően automatikusan, manuális beavatkozás nélkül intézik az online adatszolgáltatást.

Programjainkról többet is megtudhatsz, ha ellátogatsz weboldalunkra.

NE AGGÓDJ. HA VALAMI NEM VILÁGOS, ÖRÖMMEL SEGÍTÜNK

Cégünk elkötelezett azon vállalkozások felé, akik továbbra is jogtisztán, a NAV-bekötésnek megfelelve számláznak. A gördülékeny átálláshoz minden tőlünk telhetőt megteszünk. Ügyfélszolgálaton dolgozó kollégáink örömmel segítenek az esetlegesen felmerülő kérdésekben. Ezen a telefonszámon érdeklődjön: (06)1-336-5322

Ha az új hardverre történő átálláshoz szakértői támogatásra van szükséged, kérjük jelezd az info@kulcs-soft.hu címen.

Érdekelnek további információk a Kulcs-Soft által ajánlott rendszerigényéről? A tudásbázisunkban széleskörű tájékoztató érhető el, amelyet ezen a linken érsz el: http://tudasbazis.kulcs-soft.hu/kulcsugyvitel/category/zokkenomentes-beuzemeles/ajanlott-rendszerigeny