Tévhitek a NAV-bekötésről 2. cikk

adobevallas1.jpg

Számlázószoftver használata közben automatikus a kommunikáció a rendszerek között, de mindenképp kell regisztrálni a vállalkozás képviselőjének a NAV oldalán.

A KOBAK rendszerbe alapvetően a szoftverfejlesztőknek kell regisztrálniuk a számlázó szoftvert, ők tudják ellenőrizni, hogy az általuk elkészített .xml fájl megfelel-e az előírásoknak. A legtöbb szoftverfejlesztő vállalja, hogy kiegészíti az általa fejlesztett terméket az azonnali adatszolgáltatási funkcióval. A NAV oldalára azonban nemcsak a fejlesztőknek, hanem a cég tulajdonosának, vagy a megbízott személynek is regisztrálnia kell. Regisztrálás után oszthatók ki a felhasználók jogai. A regisztráló felhasználónak érvényes Ügyfélkapu hozzáféréssel kell rendelkeznie.

Felhasználók csoportjai:

Elsődleges felhasználó:

Az Adózó törvényes képviselője vagy állandó meghatalmazottja, jogosult az Adózó regisztrálására és ezen felül is teljes körű jogosultsággal rendelkezik. Ez alól csak a REST API-n keresztüli adatszolgáltatás a kivétel, mely az elsődleges felhasználó által létrehozott technikai felhasználóval teljesíthető. Minden feltöltött számlát lát, de nem tud adatot módosítani.

Másodlagos felhasználó:

Létrehozhat technikai felhasználókat és meghatározhatja a technikai felhasználók jogosultságát és hozzáféréseit.

Technikai felhasználó:

A REST API-n keresztül történő adatszolgáltatáshoz szükséges user, melyet az Elsődleges felhasználó hozhat létre a rendszerben.

Sokan használnak nem magyar fejlesztésű számlázó szoftvert, nekik biztosan nehezebb lesz megfelelni az új követelményeknek. Az érintettek angol nyelvű levelet írhatnak az online_szamla@nav.gov.hu e-mail címre, melyet a NAV munkatársai fognak angol nyelven megválaszolni, illetve elérhető a fejlesztéshez szükséges angol nyelvű .xml fájl is.

Regisztrálnia kell a kézi számlatömböt használó vállalkozóknak is, az adatszolgáltatás a 100.000 forint ÁFA tartalmú számláknál nekik is kötelező. A NAV oldalán létrehozott felületen kell majd feliratkozniuk és a tételeket rögzíteniük. Ez rengeteg plusz adminisztrációt fog jelenteni a papíron számlázó vállalkozóknak.